Een betaalde vierdaagse trip naar Oostenrijk met de nieuwste Landrover. Gratis overnachtingen in een hotel in Amsterdam. Of maandenlang reizen naar adembenemende bergtoppen. En dat allemaal in ruil voor een handvol foto’s gemaakt met je smartphone. Klinkt ongelooflijk? Voor sommige instagrammers is het toch echt realiteit. Wie zijn deze mensen? Hoe ziet de wereld er uit van influencer marketing? En kunnen we het principe inzetten voor maatschappelijke doeleinden?

Het is big business vandaag de dag. Heb jij een enorm gevolg op bijvoorbeeld instagram of Youtube weten te creëren, dan wordt je in één klap interessant voor bedrijven over de hele wereld. En kan het dus zomaar zijn dat je in dienst van een gerenommeerd merk de hele wereld over reist.

insta-fjallraven
Millimeterwerk

Ziet er niet gek uit toch? Het outdoor merk Fjällräven heeft meerdere instagrammers in dienst die de mooiste plekken bezoeken en ze op de gevoelige plaat leggen. Maar zou Fjällräven dat nu alleen doen omdat ze van die leuke kiekjes maken? Natuurlijk niet. Het bereik van deze instagrammers is enorm en je kunt zaken als engagement (de som van likes en comments), het bereik, doelgroepen en conversie tot op de millimeter monitoren. Zo zie je precies wat werkt en verspreid je binnen no time je merk en boodschap onder duizenden volgers.

Local heroes

Ik leerde over dit fenomeen tijdens een workshop “Influencer marketing” bij MKBanner. Marion aan ’t Goor (160k volgers op Instagram) putte uit haar eigen ervaring en uit die van invloedrijke Instagrammers om haar heen. Meer hoewel de methodiek en het proces achter de marketing mij boeide, stelde ik mijzelf al snel de vraag op welke manier Influencers hun positie zouden kunnen gebruiken om bij te dragen aan de samenleving? Dat de invloed van een groepje Twitteraars landelijk gezien al enorm is wordt steeds duidelijker. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de resultaten van het onderzoek dat de Utrecht Data School verrichtte in opdracht van Vrij Nederland. Helaas is die invloed niet altijd positief.

spiegel-1920x1921

Maar nu op lokaal niveau; Maken gemeenten en initiatiefnemers genoeg gebruik van hun “local heroes”? Weten ze überhaupt wie het zijn? Ik kom het in de praktijk nog weinig tegen in ieder geval. Natuurlijk maken we in participatietrajecten al gebruk van ambassadeurs, die worden vaak uitgekozen nadat er een uitgebreide krachtenveldanalyse is gedaan vanwege overeenkomstige belangen en hun invloed. Die invloed is alleen meestal niet (goed) meetbaar. Daarnaast is het algemeen bekend dat jong volwassenen minder bij de lokale overheid zijn betrokken en andersom niet altijd goed in beeld zijn bij gemeenten. Het zou dus zomaar kunnen dat je een aantal invloedrijke inwoners over het hoofd ziet, omdat ze zich voornamelijk op social media bewegen. Mét een uitstekend to monitoren bereik en  invloed.

Vertaling naar maatschappelijke meerwaarde

Mijn conclusie is dat ik het absoluut de moeite waard vind om de komende tijd de te onderzoeken hoe we het principe van Influencer marketing kunnen vertalen naar maatschappelijke meerwaarde. En hoe we het gebruik van ambassadeursschap kunnen professionaliseren. Zodat we meer grip krijgen op ons krachtenveld, we mensen sneller en effectiever in beweging kunnen zetten en, het belangrijkste, de kracht van de samenleving kunnen benutten.

Doorpraten over dit onderwerp?

Of over hoe je  ambassadeursschap effectief in communicatie- en participatietrajecten toepast?